När kroppen mår bra

När kroppen mår bra, mår DU bra. Jag vet att det är svårt att tro på. Själv trodde jag aldrig att ett hälsosamt leverne skulle få mig att må bättre angående min personlighet eller att känna mig mer säker i mig själv. Men jag är verkligen ett levande bevis på hur sant det är. Det är dock viktigt att komma ihåg att man inte går från ett negativt beteende till ett annat. För det finns faktiskt sådant som "för hälsosam". Då går det nästan alltid över till något ohälsosamt i alla fall. Det är detta som är det svåra. Speciellt om man lever med en matproblematik eller om man precis har börjat reda ut den. Man måste på något sätt hitta balansen. De flesta människor kämpar hela livet med att hålla en balans. Det är inte bara vi med matproblematik som tycker att det är svårt. Kanske är det en liten tröst att veta att det är ett vanligt bekymmer.

Att leva hälsosamt på den nivån så att både kroppen och du själv mår bra är viktigt. Det bästa man kan göra för sin kropp är att mer eller mindre följa tallriksmodellen och inte utesluta några av näringsämnena. Det finns ju en hel del bantningsidéer som baserar sig på att utesluta ett näringsämne, men detta är således ingenting som bör rekommenderas då det rent av kan vara farligt. Att äta en stor frukost (till alla er som har svårt att äta frukost kan dela upp den på två omgångar - börja med kanske lite yoghurt och ta med en frukt eller macka till senare tillfälle), gärna så att det motsvarar ca 25% av ditt dagliga intag. Ät sedan ytterligare 2-4 mål den dagen. Uteslut inga mål! Träna regelbundet - men hälsosamt. Varierad träning (15 min om dagen räcker) eller två till tre gånger i veckan (lite längre pass). Variera även kosten. Var kreativ. Och unna dig gärna kakor, godis, glass eller vad du än kan tänkas vara sugen på. Kroppen mår bra av att få i sig en godbit då och då. Lär dig oxå att lyssna på din kropp och var inte för hård mot den. Har du haft en stressig dag förtjänar du verkligen lite egen tid, att vila eller roa dig med annat som du tycker är underhållande.

Detta var lite allmänna råd. Väldigt allmänna då tipsen antaligen inte hjälper er med en problematisk relation till mat och träning riktigt än. Men det kan vara bra att ha de i bakhuvudet. Nästa gång jag ger tips ska jag försöka vara mer inriktade på detaljerna i att arbeta sig ur en ätstörning. För att lyckas med det är det verkligen baby steps som gäller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0