"Denna älskade, hatade mat...."

Dagens rubrik är ett citat från en av läsarna till denna blogg. Det citatet fånger så mycket av den ambivalenta (splittrade, tvådelade) relationen till mat. Det är också detta som verkligen bygger upp samt etablerar ångesten till mat. Det som laddar oss med illamående mot vårt eget jag för att vi inte kan kontrollera oss eller för att vi aldrig kan kontrollera oss tillräckligt.

Den här ångesten som många av oss känner för mat är ihärdig. Ofta av den självklara anledningen att mat faktiskt är en sådan viktigt grundsten i vårt liv. Hur mycket vi än anstränger oss för att må bättre så möter vi oftast maten på en daglig basis. Faktum är att vi behöver den för att överleva. Även om vi känner att vi besudlar kroppen genom att förtära föda så tillför vi egentligen kroppen byggnadsstenar. Men vi känner oss bättre, renare, starkare, lite bättre än alla andra om vi bara klarar av att inte äta. Känslan av oövervinnerlighet som håller i sig ett litet tag. Men det är verkligen en betoning på lite. Hur "bra" vi i våra "ätstörningstankar" än gör ifrån oss så kommer det aldrig vara tillräckligt bra för Ana eller Mia eller vad som nu följer oss i vår vardag. Sjukdomen, den där andra som på något sätt tagit boning inom oss, tänker inte ge sig. Den vill inte att vi ska överleva - trots alla löften.

Vi skaffar oss ett mönster, ett sätt, något som vi är vana vid. Fast att vi är livrädda varenda sekund av våra liv så finner vi möjlighet till liv bortom Ana ännu mer skrämmande! Vi har funnit en trygghet i vårt beteende, i vår rädsla. Det är det här vi kan. Inte kan vi väl lämna detta? Vem är jag utan Ana (eller Mia, eller ngt annat liknande).

Hur skrämmade dessa frågor än är så är det dessa som är det intressanta. Det är dessa frågorna som faktiskt gör det värt att leva! Vem är jag? Den existentiella fråga som har funnits så länge människan har funnits. Frågan skrämmer oss alla. Men det bästa är faktiskt att vi varje dag ska få leta efter svaret. För vi människor lever i förändringen. Vi är förändringen.

Många av oss vet inte varför vi fick vår ångest för mat. Det enda vi vet är att det antagligen är en ångest som vi har fört över från något annat ohanterligt och projicerat på något mer lättkontrollerat - som till exempel mat. Vissa av oss lyckas kämpa oss ut från sjukdomen, andra är på väg att komma ifrån sjukdomen utan att veta hur det har gått till. Oavsett om början till förändring varit medveten eller omedveten så är den mycket skrämmande. Det är något vi inte är vana vid, något otryggt. När jag själv började min snåriga väg ut från Ana-labyrinten ville jag hellre dö. Något hade hänt. Det fanns tillfällen som jag vräkte i mig av all den olovliga maten som fanns runtomkring mig. Jag hetsåt. Jag hetsåt och grät samtidigt och kunde inte andas tills jag kände att jag ville spy. Men jag kunde inte. Antagligen var en del av min räddning att jag inte utvecklade den formen av kompensatoriskt beteende. Tro det eller ej. Men hetsätning är något som faktiskt är normalt förekommande strax före ett tillfrisknande. Kroppen skriker efter mat hela tiden då den faktiskt har levt på svältnivå. Den försöker rädda sig själv. En skrämmande och förvirrande tid som går emot allt det man har tvingat på sig själv så länge.

Hitta någon att tala med om dessa känslor som uppkommer kring dessa situationerna. Att dränka ångesten i mat är naturligtvis inte en lösning i sig. Ett tips kan vara att man efter eller innan hetsätningstillfället skriver ner vad för typer av känslor, tankar eller händelser som kan ha triggat ångesten. Efter ett tag kanske man hittar ett mönster i det hela. Då finns det kanske något att ta på, en utgångspunkt och då kan man börja arbeta med sig själv.


Hoppas att detta halvt förvirrade blogginlägg kan fungera som stöd till någon där ute.
Ta hand om dig!

Kommentarer
Postat av: ch

när du säger att jag kanske redan har anorexia blir jag rädd!!! jag har aldrig sett mig själv som en sådan och dessutom är jag inte underviktig på något sätt!!! det är lite av de som gör att jag känner mer att jag bantar än att ha en diagnos, en riktig sjukdom. de skrämmer mig!!!



visserligen börjar jag se mönster, jag börjar fatta att jag har ett felaktigt betéende till mat, ett riktigt konstigt förhållningsätt. eftersom träning och kost tar upp all min tid är jag nog påväg att tappa min personlighet. det skrämmer mig mest, det triggar mig som fan att bli frisk eller sluta med detta bantande. men samtidigt blir jag så förvirrad, vad är de för skillnad på att banta och ha en ätstörning? ibland fattar jag att jag gör fel och att de är något som är på tok, men ibland kan jag bara se mig själv som ett hälsofreak, en som älskar att träna och en som äter mat:) det finns ju så många gånger vi kommer i kontakt med mat och vi människor äter fast vi inte behöver. jag försöker mer äta för att man behöver och inte allt det där extra som kan vara gott...



dessutom har jag nog två sidor...en som är jag, då jag inser och ser problematiken med det hela och en sida som precis som du säger försöker hitta förklaringar till verkligheten......nej jag vet! jag ska ta tag i detta för det håller inte i längden, jag märker på hela mig att jag förändras...och jag är inte den som blir sjuk i anorexia.....eller



när andra säger att jag blivit smal blir jag överlycklig, jag sväljer kommentarerna med stolthet. jag älskar och få den bekräftelse, jag syns, hörs, och blir sedd och de är väl den där uppmärksamheten som triggar mig...jag tänker typ, om jag bara blir lite, lite smalare så säger de säkert något mer....



kommer kommentarerna från en annan person som typ mormor eller någon som börjar förstå så blir jag ledesen, jag inser verligheten...jag är en sådan som inte vill vara en börda för någon så jag vill inte alls att detta ska gå över styr för då kommer andra tvingas ta hand om mig och jag vill vara den som finns där för andra....



dessutom är det så speciellt när dilemmat kommer till en själv. det är jävligt lätt och säga till alla andra vad dom ska göra men när man kommer till sig själv blir situoationen annorlunda. jag letar en krage att ta mig i, istället för att bara ta mig i kragen.....



jag är mest ledsen att jag försatt mig själv i denna sits, att jag ens tillåtet mig själv att hamna här, det är så inte jag så jag har lovat mig själv. med hjälp av dig fick jag ett wakeupcall, en välkommen till verkligheten!!! jag måste vara mottaglig för hjälp för innerst inne vill jag ju inget hellre än att bli frisk framför att leva i social misär....samtidigt är jag kluven för jag vill vara smal. Trots detta är jag övertygad om att min sida till att leva ett normalt liv är mycket större än sidan till att bli smal.



måste bara fråga vad du får ut av detta? varför bryr du dig? jag uppskattar att du gör det, att du bryr dig utifrån ett verkligt perspektiv, mina anhöriga fattar ingenting trots att jag kanske behöver hjälp. eller så behöver jag inte hjälp och är frisk? enheten för unga vuxna får sätta en diagnos på mig, men jag är fortfarande normalbviktig så jag vet inte vart detta bär, vad detta betyder.....vad detta ska leda till...tack!

2010-01-26 @ 09:47:32
URL: http://eenevigkamp.blogg.se/
Postat av: Vanja

gud vilken bra blogg! tack för alla bra inlägg och filmtips, ska försöka ladda ner perfect body och titta på. har du sett den själv? det är väl ingen film som ger fel signaler? är otroligt känslig för all sorts proana, ska bara suga åt mig av det friska och positiva nu.

kämpa på fina du!

2010-01-26 @ 20:25:20
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Postat av: Anonym

du är så fin!

2010-01-29 @ 12:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0